18 March 2025

Vipps MobilePay anmäler svenska BankID till konkurrensmyndigheterna

Den norska motsvarigheten till Swish, Vipps, hotas av att utestängas från den svenska marknaden till följd av konkurrensrättsliga hinder från BankID. ”Det ställs krav som gör det omöjligt för oss att fungera i Sverige med samma modell som i de övriga nordiska länderna. Eftersom vi inte har lyckats få till en ordentlig dialog blev det nödvändigt för oss att be om hjälp från de svenska konkurrensmyndigheterna”, säger Vipps MobilePays verkställande direktör Rune Garborg.

Vipps MobilePay anmäler svenska BankID till konkurrensmyndigheterna

Vipps lanserade sin tjänst i Sverige i september 2024, med målet att ge svenska konsumenter en enkel, säker och användarvänlig betalningsupplevelse som förenar Norden och gör det enkelt att betala mellan länderna. För att kunna fungera i Sverige behövde Vipps ingå avtal om användning av BankID, ett nödvändigt verktyg för identitetsverifiering i Sverige.

Kort efter att Vipps introducerades i Sverige mötte tjänsten anklagelser om felaktig praxis vid användning av BankID med krav på förändringar som påverkar företagets affärsmodell. Kravet är att BankID ska användas vid varje inloggning i appen samt vid varje betalning, vilket skulle betyda en väsentligt annorlunda tjänstestruktur, högre kostnader för Vipps, försämrad användarupplevelse och dessutom krävs motsvarande inte av andra aktörer. Kravet att öka gångerna som användaren använder BankID:s identifiering i appen kommer från ett kommersiellt mål, säkerheten i appen är inte ifrågasatt. Efter att användaren första gången identifierats med BankID använder Vipps i fortsättningen stark kundautentisering vilket innebär att två av tre kontroller måste lyckas. Appen ber om: något du innehar t.ex. din telefon, något du vet t.ex. en personlig PIN-kod och något du är t.ex. ditt fingeravtryck eller ditt ansikte för igenkänning.

Kraven som pålagts av BankID och verkställs av Nordea och Signicat gör det omöjligt för Vipps att använda sin egen  lösning för stark kundautentisering (Strong Customer Authentication, SCA), som är i linje med regulatoriska krav i Norden.

Vipps har upprepade gånger försökt etablera en dialog med BankID, Nordea och Signicat för att hitta en lösning som är ekonomiskt hållbar och användarvänlig, men har hittills inte fått någon positiv respons.

image
Vi hoppas fortfarande på att hitta en lösning och hoppas kunna uppnå en god dialog som gör att svenskar också kan använda samma betalningslösning som över 12 miljoner andra användare i Norden

Vipps MobilePays VD, Rune Garborg

Vipps MobilePay har bett Konkurrensverket att ingripa för att säkerställa rättvisa konkurrensvillkor och inväntar nu konkurrenstillsynens bedömningar.

Fakta om Vipps och klagande sak:

  • Vipps MobilePay lanserade sin betalningstjänst, appen Vipps, i Sverige i september 2024. Appen har redan nära 90 000 användare. Vipps är den ledande lösningen i att enkelt skicka pengar till personer över de nordiska landsgränserna.
  • Den digitala legitimationen bank-id är den klart dominerande lösningen i Sverige och i praktiken den enda lösningen. Vipps verksamhet i Sverige förutsätter således ett avtal om tillträde till bank-id-tjänster.
  • Vipps har som utgångspunkt endast behov av att kundens identitet verifieras med bank-id vid ett tillfälle, i samband med att kundförhållandet etableras. Utöver kräver applikationen verifiering av kunden genom en egen stark kundautentiserings lösning (SCA).
  • Ändringar som skulle krävas i den tekniska lösningen är högst osannolikt möjliga. Det innebär att Vipps MobilePay inte kan använda den tekniska plattform som tagits fram gemensamt för alla nordiska länder och för vidare tillväxt internationellt.

 

Om Vipps MobilePay:

Vipps MobilePay är ett nordiskt plånboksföretag som en gång var två: Vipps, grundat i Norge och MobilePay, som har sitt ursprung i Danmark. Företaget har 12 miljoner användare i Norge, Danmark och Finland, 350 000 företag över marknaderna och mer än 1 miljard transaktioner årligen.  

Vipps MobilePay stöds av flera nordiska banker, inklusive Norges DNB och Danske Bank. Vipps och MobilePay används dagligen av både privata personer, företag och organisationer, och nya funktioner och produkter läggs kontinuerligt till.