Användarvillkor för privata användare

Version 1.2.1 – 25.09.2024 

 

1. Tjänsten 

Vipps/MobilePay-appen (”Appen”) tillhandahålls av Vipps MobilePay AS och dess filialer ("Vipps MobilePay", ”vi” eller ”oss”). Du kan hitta mer information om hur du använder Appen på vår webbplats: www.vipps.no.

 

Dessa Användarvillkor för Privata Användare (”Villkoren”) återspeglar alla de tjänster som vi erbjuder på olika marknader. En del tjänster erbjuds endast på vissa marknader. De tjänster som är tillgängliga för dig är synliga i Appen. 

2. Ingående av avtalet 

2.1 Avtalet och parterna 
Genom att registrera dig i Appen och acceptera Villkoren ingår du ett avtal med: 

Vipps MobilePay AS, Dronning Eufemiasgate 11, 0150 Oslo, org.nr. 918 713 867. Du kan chatta med oss på www.vipps.no. Vårt telefonnummer är: (+47) 24 24 05 10. 

 

Villkoren tillhandahålls på svenska. Den engelska version av Villkoren är en översättning för din bekvämlighet. Vid avvikelser eller konflikter ska den nationella språkversionen äga företräde. 

För att aktivera ditt avtal behöver vi viss personlig information från dig. Genom att registrera dig för vår betaltjänst accepterar du därför automatiskt vår behandling av dina personuppgifter. Om du motsätter dig behandlingen kommer detta att leda till uppsägning av ditt avtal. För ytterligare detaljer se vår Integritetspolicy. 

2.2 Registrering av användare 

Innan du börjar använda Appen måste du skapa en användarprofil. När du registrerar dig för första gången måste du identifiera dig genom att slutföra våra registreringsrutiner. Vi kommer att använda ditt personnummer för att identifiera dig. Vi kan även inhämta information om dig från offentliga register eller automatiskt kontrollera din identitet mot den nationella folkbokföringsdatabasen. 

Du är skyldig att identifiera dig ytterligare om detta krävs enligt tillämplig lag för att vi ska kunna uppfylla kraven i penningtvättsregleringen och kraven på kundkännedom (KYC). 

Ditt personnummer kan endast kopplas till ett användaravtal. 

 

2.3 Krav för att använda våra tjänster 
För att kunna använda våra tjänster måste du ha läst, förstått och accepterat Villkoren, inklusive följande krav: 

 

  • Du måste ha ett svenskt personnummer. Observera: Om du har skyddade personuppgifter måste du skanna ditt pass för att verifiera din identitet.
  • Du måste verifiera din identitet med avancerad elektronisk identifiering (e-ID)
  • Du måste ha ett personligt svenskt betalkort som mottagarkort för inkommande medel för det fall betalaren har använt ett betalkort för att skicka pengar till dig (”kort-till-kort-betalning”). Detta betalkort kan också användas som ditt Betalningsalternativ.
  • Du måste ha en enhet med ett svenskt telefonnummer.
  • Du måste ha en giltig e-postadress.
  • Du måste vara minst 15 år. Om du är under 16 år och vill registrera dig måste du få samtycke från dina föräldrar eller vårdnadshavare. Du kan endast använda våra tjänster för att genomföra transaktioner med medel som står till ditt eget förfogande.
  • Vi måste godkänna dig som användare.
  • Appen måste laddas ner från en appbutik och kan användas på enheter med operativsystemen iOS och Android (förutsatt att Google Play Services är tillgängliga). Vi förbehåller oss rätten att ställa krav på enhetens operativsystem.

 

Du är skyldig att tillhandahålla den information och dokumentation som vi begär av dig för att bli användare av Appen i syfte att vi ska kunna uppfylla våra skyldigheter i enlighet med tillämplig lagstiftning, till exempel penningtvättsregelverket (KYC). 

 

Observera att när du kopplar ett betalkort till Appen måste du använda de auktoriseringsmedel som krävs av din kortutgivare, till exempel 3D Secure. 

Observera: Appen är baserad på delning av användarnas telefonnummer. Ditt fullständiga juridiska namn kommer att visas för andra användare och utvalda handlare när du använder Appen. Du kan läsa mer om detta i den relevanta sektionen för de specifika produkterna. Om någon har tillgång till ditt telefonnummer och anger ditt nummer i Appen kommer ditt fullständiga juridiska namn att visas för dem som gjorde en sökning med ditt nummer innan en transaktion genomförs. Detta gäller även om du har inaktiverat visning av ditt telefonnummer hos leverantören av telefonnumret eller har ett hemligt telefonnummer. Eventuella bilder du väljer att ladda upp till din profil kommer också att visas. 

 

3. Användning av våra tjänster 

3.1 Användning av Appen 

Din App är personlig och får endast användas av dig. Du får inte avslöja dina lösenord för andra, skriva ner dem eller spara dem på din enhet.  

 

Du kan endast vara aktiv på en enhet åt gången. Du måste verifiera din identitet om du loggar in på en ny enhet.  

 

Du kan blockera andra användare från att interagera med dig i Appen. Blockeringen gäller för alla produkter och funktioner i Appen. Detta innebär att en användare som du har blockerat inte kommer att kunna överföra medel till dig, skicka meddelanden till dig och liknande. 

 

3.2 Gränser 
Vi har satt maximigränser för användning av våra betaltjänster och även gränser som gäller för specifika produkter. Du hittar gränserna på vår webbplats. Gränserna gäller endast för betaltjänster som tillhandahålls av Vipps MobilePay i Appen, inte kortöverföring, där Vipps MobilePay inte genomför betalningen utan endast levererar dina tokeniserade kortuppgifter till mottagarens betaltjänstleverantör. 

Vi kan också sätta maxbelopp eller andra indikatorer som utlöser ytterligare säkerhetskrav, till exempel 3-D Secure. 

 

3.3 Byte av telefonnummer 
Om du byter telefonnummer måste du radera din profil och registrera dig som en ny användare. Du kan göra detta i Appen, eller genom att ringa oss om du inte längre har tillgång till din enhet. 

 

Observera: Du kommer inte att ha tillgång till din transaktionshistorik i Appen efter att du har raderat din profil. Du förlorar också skapade betalningsavtal och tillgång till box. Du kan kontakta oss och begära din transaktionshistorik. Du måste lösa in medel i en box innan du raderar din profil. 

4. Dina skyldigheter 

4.1 Tillhandahålla information 

Du måste säkerställa att den information du tillhandahåller oss är fullständig, korrekt och uppdaterad vid varje given tidpunkt, inklusive namn, e-postadress, adress, telefonnummer, kortnummer och kontonummer. 

4.2 Personlig kod – PIN 
Du måste skapa en personlig kod ("PIN") när du registrerar dig som användare. Din PIN-kod måste bestå av fyra siffror och måste vara annorlunda än dina andra PIN-koder. Du får inte avslöja din PIN-kod för någon. Du är ansvarig för att ingen annan får tillgång till din App. Du måste meddela oss så snart som möjligt om någon får tillgång till din PIN-kod. 

 

4.3 Din enhet 
Om din enhet blir stulen eller går förlorad, eller om du misstänker missbruk eller obehörig användning av Appen, måste du meddela oss så snart som möjligt. Vi kan då komma att blockera användningen av Appen tills vidare. 

4.4 Begränsningar för din användning av Appen 

Du får inte använda Appen för: 

 

1) olagliga aktiviteter eller aktiviteter i strid med Villkoren, 

 

2) aktiviteter eller andra ändamål som vi anser vara moraliskt eller etiskt tvivelaktiga eller som kan skada vår verksamhet, vårt anseende eller vårt varumärke, 

 

3) kommersiella eller affärsmässiga ändamål, inklusive offentliga insamlingar, 

 

4) offentliga insamlingskampanjer utan vårt föregående skriftliga godkännande, 

 

5) något som innebär risk för penningtvätt eller finansering av terrorism,

 

6) något som andra användare uppfattar som trakasserier, stötande eller förolämpande handlingar, till exempel om du skickar olämpliga meddelanden till en annan användare

 

Du får inte använda Appen på en jailbreakad/rootad enhet, eftersom detta innebär en risk för missbruk av Appen. 

Du får inte använda Appen för betalningar om du är medveten om att det inte finns tillräckliga medel för betalningen. 

Det anses vara ett väsentligt brott mot Villkoren om du inte följer ovan nämnda krav. Detta ger oss rätt att säga upp avtalet utan uppsägningstid (se nedan om uppsägning). 

4.5 Kontrollera dina betalningstransaktioner 
Du måste regelbundet kontrollera dina betalningar och andra transaktioner som gjorts med Appen eller med ditt betalkort via Appen. Om du noterar transaktioner som inte stämmer överens med vad du har godkänt, och som du inte tror att du har genomfört, eller om du misstänker att någon felaktigt har överfört pengar till dig i Appen, måste du meddela oss detta så snart som möjligt. 

5. Rätt att frånträda avtalet 

Du har rätt att frånträda avtalet inom 14 dagar efter att du registrerat dig som användare i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. 

Din rätt att frånträda avtalet börjar från den dag då du får den avtalade tjänsten. I annat fall löper ångerfristen från den dag du tar del av den nödvändiga informationen. Om den sista dagen av denna period är en lördag eller söndag eller en allmän helgdag kan du utöva din ångerrätt på följande vardag. 

Observera: Om avtalet har fullgjorts av både dig och oss efter din uttryckliga begäran, kommer 14 dagars ångerfristen att upphöra vid denna tidpunkt. Detta kommer att vara fallet när du har börjat använda våra tjänster. 

När ångerfristen har löpt ut kan avtalet sägas upp i enlighet med Villkoren. 

Om du vill säga upp avtalet kan du helt enkelt ringa oss. 

 

6. Blockering  
Du måste kontakta oss så snart som möjligt för att blockera din App om:  

 

  • Enheten där Appen är installerad, SIM-kortet och/eller de länkade betalkorten är förlorade eller stulna – eller om du misstänker att så kan vara fallet.  
  • Du upptäcker eller misstänker otillbörlig eller obehörig användning av din App. 

 

Vi kan komma att blockera din åtkomst till att använda Appen med omedelbar verkan av säkerhetsskäl och/eller vid misstanke om obehörig användning, inklusive om: 

 

  • Något kort eller konto länkat till Appen är avstängt eller blockerat. 
  • Villkoren inte följs och detta medför en säkerhetsrisk eller risk för obehörig användning. 
  • Det har förekommit obehörig eller misstänkt obehörig användning av det länkade telefonnumret, och detta medför en risk för obehörig användning av din App. 
  • Det har förekommit obehörig eller misstänkt obehörig användning av din App av tredje part. 
  • Du har mottagit pengar via Appen utan tillstånd från användaren från vilken pengarna har överförts.

 

Om vi blockerar åtkomsten till din App, kommer vi att meddela dig i förväg om blockeringen och orsaken eller, om detta inte är möjligt, omedelbart därefter, om inte sådant meddelande skulle äventyra säkerheten. 

 

Vi kan också blockera din åtkomst till Appen med omedelbar verkan om du inte tillhandahåller den information som krävs från dig i enlighet med gällande lagstiftning, som nämnts ovan angående dina skyldigheter, och Villkoren. 

 

Vi kan därutöver blockera din åtkomst till Appen utan förvarning om vi enligt vår bedömning anser att du direkt eller indirekt är föremål för nationella eller internationella sanktionssystem. 

 

Om din enhet är stulen eller förlorad, eller om du misstänker obehörig användning av Appen, måste du meddela oss så snart som möjligt genom att ringa oss på (+47) 24 24 05 10. När en sådan anmälan har gjorts, kommer vi att blockera användningen av Appen tills vidare. 

 

7. Varaktighet och uppsägning  

Du kan säga upp ditt avtal med omedelbar verkan i Appen eller genom att skicka oss ett e-postmeddelande eller ringa oss. Att radera Appen anses inte utgöra en uppsägning. 

 

Vi kan säga upp avtalet skriftligt med två månaders uppsägningstid. 

 

Om du bryter mot avtalet kan vi säga upp avtalet med omedelbar verkan. Vi kan också säga upp avtalet med omedelbar verkan om vi har en objektiv och rimlig anledning till uppsägningen. 

 

Om du inte har använt din App på sex månader, förbehåller vi oss rätten att säga upp ditt avtal. 

 

Vår uppsägning måste baseras på objektiva skäl, och vi kommer att ge dig information om orsaken till uppsägningen. 

 

8. Vår rätt att ändra avtalet  

Vi kan komma att ändra Villkoren. 

 

Vi kan komma att ändra Villkoren utan föregående skriftligt meddelande om ändringarna inte är till din nackdel. Om du inte vill acceptera sådana ändringar kan du säga upp avtalet. 

 

Om ändringarna är till din nackdel, kommer vi att meddela dig minst två månader innan ändringarna träder i kraft. Om du inte vill acceptera de nya villkoren måste du meddela oss detta innan de nya villkoren träder i kraft. Om du meddelar oss att du inte vill omfattas av de nya villkoren, kommer vi att betrakta detta som en uppsägning av avtalet med omedelbar verkan. Om vi inte hör från dig kommer vi att betrakta detta som ditt godkännande av de nya villkoren. 

 

De tillämpliga villkoren kommer att finnas tillgängliga i Appen och på vår webbplats. 

 

9. Avgifter 

En transaktionsavgift kan tillkomma för användning av Appen. Besök vår webbplats för information om avgifter. Om en transaktionsavgift tillkommer för en betalningsorder, kommer information om detta att visas i Appen innan du bekräftar betalningen. När du använder ett kreditkort för att betala, kan kostnader uppstå från användningen av kreditkortet om detta följer av avtalet mellan dig och kortutgivaren. 

 

Att skicka en Penninggåva medför en avgift som du informeras om innan du accepterar att överföra Penninggåvan till mottagaren. Se information om avgifter på vår webbplats. 

 

Användning av box medför en avgift (se avsnittet om box nedan). 

 

Om vi introducerar nya funktioner, egenskaper, produkter eller tjänster, kan dessa vara föremål för avgifter/kostnader från lanseringen. Du kommer alltid att informeras om kostnader/avgifter innan du använder funktionen, egenskapen/produkten. 

10. Våra åtgärder för kundkännedom

Vipps MobilePay omfattas bland annat av reglerna om åtgärder mot penningtvätt. Vi har därför en skyldighet att vidta åtgärder för kundkännedom vid etablering av kundrelationer och vid löpande övervakning av våra befintliga kundrelationer. Detta kan inkludera undersökningar av användningen av Appen. Om så krävs av oss, måste du tillhandahålla ytterligare information om användningen av Appen. Om du inte ger oss den begärda informationen, eller om tillfredsställande kundkännedom inte kan uppnås av andra skäl, kan vi avvisa eller säga upp ditt avtal med omedelbar verkan. 

 

Kundkännedomsinformationen kommer att användas för att förhindra, avslöja och undersöka penningtvätt och terrorfinansiering; och där det är tillämpligt, inleda brottsutredning av penningtvätt, terrorfinansiering och förbrott. 

 

11. Kommunikation och språk  

Genom att ingå avtalet med Vipps MobilePay bekräftar du att avtalet ingås elektroniskt och på svenska. Du kommer att få all information och alla meddelanden elektroniskt, antingen i Appen eller till det telefonnummer eller den e-postadress som du har angett. Du kan när som helst kontakta oss och få Villkoren via e-post eller på papper. Support via vår kundtjänst ges på de nordiska språken eller på engelska. Observera: Vår blockeringssupport är på engelska utanför ordinarie öppettider (se avsnittet om Blockering). 

12. Dataskydd 

För att du ska kunna använda Appen och våra andra tjänster, behöver Vipps MobilePay ta emot, använda och lagra vissa av dina personuppgifter. De flesta av dessa uppgifter tillhandahålls av dig själv i Appen när du registrerar dig som användare och genereras när du använder Appen. Vi har en separat Integritetspolicy som du kan hitta på vår webbplats

 

13. Tillsynsmyndighet 

Vipps MobilePay har en auktorisation att tillhandahålla betaltjänster och är föremål för tillsyn av Finanstilsynet (Finansinspektionen i Norge), P.O. Box 1187 Sentrum, N-0107 Oslo (www.finanstilsynet.no). 


Vipps MobilePay är också föremål för tillsyn av dataskyddsmyndigheterna. Du kan kontakta din närmaste tillsynsmyndighet. 

Vipps MobilePay verkar i Sverige på gränsöverskridande basis. Den norska Finansinspektionen övervakar efterlevnaden av Vipps MobilePays auktorisation. Den svenska Finansinspektionen (www.fi.se) och konsumentskyddsmyndigheterna övervakar efterlevnaden av vissa lagstadgade bestämmelser enligt gällande lagar. 

14. Vårt ansvar

Vipps MobilePay ska genomföra betalningar i enlighet med dina instruktioner. Vi ansvarar för försenat eller bristfälligt fullgörande av våra avtalsförpliktelser som beror på fel eller försummelse. Vi är inte ansvariga för några indirekta skador eller följdskador. 

Vi är inte ansvariga för förluster som uppstår på grund av omständigheter som ligger utanför vår kontroll och som vi rimligen inte kunde förväntas ha förutsett eller undvikit, såsom: 

 

  • Haveri av eller bristande tillgång till IT-system eller skada på data i dessa system som kan hänföras till någon av de händelser som anges nedan, oavsett om vi eller en tredjepartsleverantör är ansvariga för driften av dessa system: strömavbrott eller haveri i strömförsörjningssystem eller telekommunikation, myndighetsingripande eller administrativa åtgärder, krig, revolution, upplopp, civila oroligheter, sabotage, terrorism eller vandalism (inklusive virusattacker och hackning). 
  • Strejk, lockout, bojkott oavsett om vi själva är part i eller har startat en sådan arbetskonflikt och oavsett dess orsak. 
  • Andra omständigheter utanför vår kontroll. 

 

Vipps MobilePay är under några omständigheter inte befriat från ansvar om vi enligt tillämplig lag är ansvariga för orsaken till förlusten. 

 

15. Tillämplig lag och forum 

Detta avtal ska regleras av svensk lag, utan hänsyn till dess regler om lagkonflikter. 

Som konsument är du fri att väcka talan vid tingsrätten i din hemvistort, eller vid tingsrätten i Vipps MobilePays hemvistort, dvs. Oslo tingsrätt (No. Oslo tingrett). En talan som väcks av Vipps MobilePay ska prövas av tingsrätten i din hemvistort. 

16. Klagomål 

Du kan alltid kontakta vår kundtjänst om du inte håller med oss. Om du fortfarande inte håller med eller är missnöjd med resultatet, kan du kontakta vår klagomålsansvarige på (+47) 24 24 05 10 . 

Du kan lämna in ett klagomål till de myndigheter som har tillsyn över Vipps MobilePays efterlevnad av bland annat betalningstjänstregleringen (se avsnittet ovan om tillsynsmyndigheter). 

Du kan alltid lämna in ett klagomål till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) på +46 8-508 860 00, arn@arn.se, eller www.arn.se. Alternativt kan du lämna in ett klagomål till Europeiska kommissionens plattform för tvistlösning på nätet (ODR). Om du kontaktar ODR, kan det vara till hjälp för dig att ange att vår klagomålsavdelning kan kontaktas på [kontaktinformation]. 

17. Immateriella rättigheter 

Alla varumärken, upphovsrätter och andra immateriella rättigheter som är relaterade till Appen, inklusive alla tjänster, produkter och funktioner, är Vipps MobilePays eller våra licensgivares egendom. Du får inte kopiera, visa, tilldela, publicera eller på annat sätt använda våra immateriella rättigheter på något sätt, förutom i den utsträckning som är nödvändig för att använda Appen i enlighet med Villkoren. 

 

18. Insättningsgaranti 

Vipps MobilePays tjänster omfattas inte av insättningsgarantin. Ditt bankkonto omfattas normalt av insättningsgarantin. 

19. Betalning med vår betaltjänst i Appen (inte card pass through) 

19.1 Betaltyper 
För att undvika oklarheter, reglerar detta avsnitt betalningar med Vipps MobilePays betaltjänst som ingår i Appen. 

När du har bekräftat en betalningsorder i Appen, godkänner du att Vipps MobilePay utför betalningen å dina vägnar. Du kan använda våra betaltjänster på följande sätt: 

 

  • Skicka pengar till andra användare eller en box som tillhör antingen dig själv eller en annan användare. 
  • Betala hos handlare, organisationer eller föreningar som accepterar Vipps/MobilePay antingen online eller i fysiska butiker.  

 

Vi kommer att autentisera dig när du samtycker till betalningar i Appen. Beroende på din användning av Appen, beloppet och tidigare köp, kan du bli ombedd att genomföra ytterligare säkerhetsåtgärder, såsom e-ID. 

Du får en bekräftelse i Appen efter att ha genomfört betalningen med en referens för att identifiera transaktionen, information om betalningsmottagaren, beloppet och datumet. 

Du kan se detaljer om dina transaktioner i Appen. Handlaren kan göra ytterligare information tillgänglig efter att du har genomfört en betalning (se nedan om orderhantering). 

Du kan begära ett utdrag av dina data genom att kontakta oss. 

Du betalar antingen med ditt kort eller ditt konto beroende på betalningsscenariot och ditt val av betalningsinstrument/betalningskälla. För närvarande är betalningar till/från ett konto inte tillgängliga för svenska användare. Observera: Vid vissa typer av onlineköp är Vipps MobilePay inte ansvarig för att behandla den faktiska betalningen (se avsnitt 23 om card pass through). 

19.2 Genomförande av betalningar 
En godkänd betalning kommer att synas omedelbart i både betalarens och betalningsmottagarens App, även om betalningen ännu inte har reglerats på betalningsmottagarens konto. 

 

Om betalningen med Appen är en kort-till-kort-betalning, beror överföringstiden på kortutgivaren. 

Vi är ansvariga för säkerheten för dina betalkortsdata som vi innehar eller på annat sätt lagrar, behandlar eller överför å dina vägnar. 

 

19.3 Återkallelse av betalningstransaktioner som du har godkänt 

Efter att du har godkänt en betalning kan du inte återkalla den. Under vissa omständigheter kan du dock ha rätt till återbetalning (se nedan). 

19.4 Avvisning av betalningar 
Vi är inte skyldiga att genomföra betalningar om det inte finns tillräckliga medel eller som inte kan genomföras på grund av juridiska eller avtalsmässiga hinder. Till exempel kommer vi att avvisa betalningsförfrågningar vid misstänkt obehörig användning, bedrägeri, penningtvätt eller terrorfinansiering. Vi kommer att meddela dig om avvisningen/icke-genomförandet i Appen om detta är i enlighet med tillämplig lagstiftning. 

Det är inte tillåtet att använda Appen för att betala för insatser relaterade till deltagande i vadslagning, satsningar eller andra former av spel som inte är tillåtna enligt tillämplig lagstiftning. Om sådan användning misstänks kommer betalningen att avvisas. 

Allt faktiskt eller misstänkt missbruk som beskrivs i denna bestämmelse kan betraktas som ett väsentligt brott mot Villkoren och ger oss rätt att säga upp ditt avtal. 

19.5 Återbetalningar 
Om du använder våra betaltjänster i Appen för att betala för varor eller tjänster, men senare kommer överens med handlaren att du har rätt till återbetalning, eller om köpet annulleras av någon annan anledning, kommer vi att genomföra en återbetalning efter en giltig begäran från handlaren. 

19.6 Återföring av obehöriga betalningar 
Om du tror att en betalning har gjorts med vår betaltjänst som du inte har godkänt, måste du kontakta din kortutgivare och bestrida betalningen så snart som möjligt. Du måste kontakta oss om du misstänker att andra kan ha tillgång till att göra betalningar med Appen. Om du misstänker att du har utsatts för brottsliga handlingar, vänligen informera oss och anmäl händelsen till polisen. 

19.7 Om du inte kände till det slutliga beloppet när du godkände betalningen 
Om du inte kände till det slutliga beloppet när du godkände betalningen med vår betaltjänst i Appen och det belopp som senare debiteras överstiger vad du rimligen kunde förvänta dig baserat på till exempel ditt tidigare konsumtionsmönster, kan du ha rätt att få betalningen återförd. 

 

Om du anser att du har rätt till återbetalning av en betalning för vilken du inte har godkänt det slutliga beloppet, måste du kontakta oss senast åtta veckor efter att beloppet har debiterats. När vi har mottagit ditt krav kommer vi att undersöka ärendet. Du kommer att höra från oss senast 10 arbetsdagar efter mottagandet av din begäran. 

Även om din betalning kvalificerar sig som autogiro enligt SEPA-regleringen, har du inte rätt till återbetalning om du har gett ditt samtycke till att genomföra betalningstransaktionen till oss och information om den framtida betalningstransaktionen gjordes tillgänglig för dig minst 4 veckor före förfallodagen. 

19.8 Återbetalningar vid distansavtal 
Om du har betalat för en produkt eller tjänst vid distansförsäljning där du får betala med Appen, kan du ha rätt att få en betalning återförd under specifika omständigheter i enlighet med regleringen om distansavtal. Om både köparen och säljaren är konsumenter gäller inte det ovan nämnda. 

 

20. Betalningstransaktioner till/från privata användare 

20.1 Genomföra person-till-person-betalningar 
När du gör betalningar till andra privata användare av Appen kan du ange mottagarens telefonnummer i Appen eller hitta namnet i din kontaktlista på din enhet. Om mottagaren (betalningsmottagaren) inte är en registrerade användare kommer betalningen inte att behandlas. 

 

När du använder Appen för att göra en betalning till andra användare måste du se till att telefonnumret du anger är korrekt. 

 

Observera: När du betalar till andra användare visas ditt fullständiga juridiska namn, telefonnummer, profilbild och eventuellt meddelande till mottagaren i mottagarens App. 

 

Du kan ta emot betalningar för privata ändamål från andra användare med Appen. 

 

Du kan också använda Appen för att begära betalningar från andra användare. Du får endast göra detta om du har en överenskommelse med den andra användaren avseende begäran. Eventuellt missbruk härav kommer att betraktas som ett väsentligt brott mot Villkoren som ger oss rätt att säga upp ditt avtal. 

 

Betalningstransaktioner och betalningsförfrågningar från andra privata användare kan också initieras via en tredjepartstjänst, till exempel via en plattform där privatpersoner säljer varor till varandra. 

 

20.2 Skicka gåvor 
När du skickar pengar till en annan privat användare med Appen kan du välja att skicka pengarna som en penninggåva med ytterligare funktioner jämfört med en person-till-person-betalning, såsom personlig digital inslagning och/eller schemalagd leverans. Du kan se de tillgängliga funktionerna i din App. 

 

Den maximala perioden för att schemalägga en penninggåva är tre månader. Du kan avbryta en schemalagd penninggåva före leveransdatumet. Vi kommer endast att genomföra den schemalagda penninggåvan om det finns tillräckliga medel tillgängliga vid leveranstillfället. 

 

Att skicka en penninggåva med extra funktioner kan medföra en avgift. 

 

Betalningen av penninggåvan kommer att genomföras av oss på samma sätt som en vanlig P2P-betalning. Både beloppet för penninggåvan och avgiften kommer att debiteras från din betalningskälla när betalningen av penninggåvan genomförs. Penninggåvor kommer att synas i betalningshistoriken i Appen för givaren och mottagaren.

 

20.3 Samla in medel med boxfunktionen 
Box är en produkt baserad på elektroniska pengar (e-pengar). Ägaren av en box och andra användare kan överföra medel till en box. När användaren överför medel till en box, utfärdar Vipps MobilePay e-pengar till användaren i samband med köpet. Ägaren av boxen kan använda e-pengar från boxen för att skicka pengar till andra användare och för att betala till utvalda handlare. När du använder e-pengar från din box kommer de att omvandlas till sedvanliga pengar och överföras till mottagaren. 

 

Efter att du har godkänt en betalning med e-pengar kan du inte återkalla betalningen. 

 

Att överföra medel till en box medför en administrationsavgift. 

 

Medel i en box är inte insättningar. Du får därför inte ränta på e-pengabeloppet i en box. 

 

Om du är under 18 år får du endast använda box med dina föräldrars/vårdnadshavares samtycke. Vi rekommenderar att föräldrar/vårdnadshavare erhåller åtkomst för att kunna se en box som skapats av en användare under 18 år (se nedan). 

 

Ägaren av en box kan betala ut (lösa in) e-pengar i en box när som helst i Appen. Du kan stänga din box när som helst i Appen. Ditt e-pengabelopp måste lösas in innan din box kan stängas. Du måste lösa in medel i en box innan du stänger ditt avtal/innan du raderar din profil. 

 

Om vi stänger en box eller säger upp ditt användaravtal, av vilken anledning som helst, kommer beloppen i boxen att betalas ut till dig. 

 

Om vi har anledning att misstänka att medlen som används för att köpa e-pengar är kopplade till bedrägeri eller obehöriga betalningar, eller inte tillhör dig, kan vi hålla inne dina e-pengar för att täcka eventuella krav vi kan ha mot dig i detta avseende. 

 

Vi kommer automatiskt att dela boxnumret, ditt fullständiga juridiska namn och telefonnummer med användarna som skickar pengar till din box eller tar emot pengar från din box. Om du betalar till en handlare med medel från en box, visas ditt fullständiga juridiska namn och de sista fyra siffrorna i ditt telefonnummer för handlaren. 

 

Observera: En ägare av en box kan ge andra användare tillgång till att se en box som användaren äger, inklusive saldo och transaktioner, i deras App ('visningsåtkomst'). Detta gäller alla användare (även för tredje parter utanför en privat grupp till exempel). Användare med visningsåtkomst kan se följande information om alla in- och utbetalningar från boxen: 

 

  • Fullständigt juridiskt namn på användare som överför medel till boxen eller tar emot medel från boxen (telefonnummer visas inte för användare med visningsåtkomst) 
  • Datum för transaktionen 
  • Belopp för transaktionen 
  • Eventuellt meddelande kopplat till en överföring av pengar till den specifika boxen

 

Som ägare av en box är du ansvarig för vem du ger visningsåtkomst till. Du ska hantera användare med visningsåtkomst löpande, inklusive att ta bort användare som inte längre ska ha visningsåtkomst till din box. 

När du väljer att överföra medel till en box bekräftar du att ägaren av boxen kan ge andra privata användare tillgång till transaktionshistoriken för boxen och därmed exponera ovan nämnda information. 

 

20.4 Dela utgifter 
Du kan beräkna och dela utgifter i Appen med avräkningsfunktionen. Avräkning är ett beräkningsverktyg för att dela utgifter och inte en betaltjänst. 

 

Privata användare kan delta i avräkningsgrupper. Beräkningarna görs automatiskt när användare delar utgifter i gruppen. Alla användare i en grupp kan dela utgifter och välja valuta för utgiften, avräkna utgifter lika eller ojämlikt, dela meddelanden och följa utgifterna i gruppen. 

 

Observera: Ditt fullständiga juridiska namn kommer att visas i grupper som du är medlem i (även i äldre utgifter och avräkningar). 

 

Om du väljer att lägga till en utgift i en annan valuta än din lokala valuta, kommer valutakonvertering till din lokala valuta automatiskt ske baserat på gällande valutakurser. 

 

Du är ansvarig för de utgifter, beräkningar och avräkningar som du gör med avräkningsfunktionen. 

 

Om du bestämmer dig för att avräkna en betalning som beräknats med avräkningsfunktionen, görs betalningen som en vanlig person-till-person betalningstransaktion med Appen. Alla utgifter som beräknas med avräkningsfunktionen och avräknas i Appen kommer att påverka dina gränser. 

 

Vipps MobilePay tar inget ansvar för fel eller andra försummelser på grund av beräkningar som görs i Appen eller för eventuella förluster som kan uppstå till följd av dispositioner som görs på grundval av dessa beräkningar. Vi tar inget ansvar för eventuella skillnader i valutakurser. 

 

20.5 Skicka pengar till användare i andra länder 
Du kan överföra medel med Appen till användare i andra länder (gränsöverskridande betalningar). Detta är en person-till-person betalning som regleras av Villkoren samt nedan. 

 

Du kan hitta information om de länder som omfattas av tjänsten, såsom beslutats av Vipps MobilePay, på vår webbplats. Gränsöverskridande betalningar kan medföra en avgift som visas innan betalningen genomförs. Se information om tillämpliga avgifter här

 

Vipps MobilePay bestämmer vilka Betalningsalternativ eller betalningsmetoder du kan använda för att skicka och/eller ta emot gränsöverskridande medel.

 

Specifika gränser för gränsöverskridande betalningar kan gälla. Se information om gränser här.

 

Vi kommer att debitera beloppet från Betalningsalternativet i den valuta som visas på betalningsskärmen i din App. Om du skickar pengar i en valuta som skiljer sig från valutan för ditt Betalningsalternativ, kommer du att ådra dig en valutaväxlingsavgift i enlighet med de villkor som gäller för ditt Betalningsalternativ. På samma sätt kommer du att ådra dig en valutaväxlingsavgift om du tar emot en betalning i en utländsk valuta genom ditt Betalningsalternativ. 

 

Gränsöverskridande betalningar kommer att vara synliga i din App efter att betalningen har godkänts av betalaren. Betalarens Betalningsalternativ debiteras när betalningen godkänns. Mottagarens Betalningsalternativ krediteras när mottagarens betaltjänstleverantör har behandlat den inkommande betalningen i enlighet med de villkor som gäller för Betalningsalternativet. 

Observera att ditt fullständiga juridiska namn kommer att visas för användare i andra länder när du skickar eller tar emot pengar till dem och om de har ditt nummer och söker på detta i Appen. 

 

20.6 Skicka presentkort 
Vipps MobilePay underlättar försäljning av presentkort som köps från tredje part ("Säljare") via Appen. Vipps MobilePay agerar som en mellanhand för säljarens presentkort. Under köpet kommer du att få information om säljaren och måste acceptera säljarens villkor. 

 

Presentkort som köps via Appen omfattas av säljarens villkor. Giltigheten av presentkortet och villkoren för eventuell inlösen och återkallelse bestäms av säljaren. 

 

Vi har inget ansvar för defekter i presentkort som köps via Appen eller något ansvar för defekta varor eller tjänster för vilka du har använt ett presentkort som är köpt via Appen.

 

Presentkort lagras elektroniskt i Appen. Om ditt användaravtal blockeras eller stängs, kommer det inte att vara möjligt att komma åt presentkorten i Appen. 

 

De presentkort som du har mottagit, oavsett om de är använda eller inte, finns kvar i minst 13 månader efter utgången av presentkortet i Appen. 

 

21. Handelstjänster 

Du kan använda Appen för att betala med det Betalningsalternativ som du väljer i Appen i fysisk handel och online på handlares webbplatser och i handlares appar. 

 

21.1 Butiksbetalningar till en handlare utan kassaregister  
Handlare kan ta emot betalningar gjorda med våra betaltjänster i butik där användaren är fysiskt närvarande. Användaren kan starta betalningen genom att hitta handlarens kortnummer/profil i Appen eller genom att använda en QR-kod. När du använder våra betaltjänster för att göra en betalning till en handlare på detta sätt, måste du verifiera att handlarens profil motsvarar den information du har fått från handlaren innan du bekräftar betalningen. 

 

Du kan ange beloppet baserat på de varor/tjänster som du väljer, eller så kan beloppet baseras på varor/tjänster som du väljer från handlarens förvalda varukorg. 

 

Observera: När du betalar till en välgörenhetsorganisations nummer/profil, kommer välgörenhetsorganisationen automatiskt att få ditt fullständiga juridiska namn och ditt telefonnummer. 

 

När det gäller donationer kommer du i vissa fall att bli ombedd att ge ditt personnummer till mottagaren/organisationen så att din donation kan rapporteras av organisationen till skattemyndigheterna för att begära ett skatteavdrag om du kvalificerar dig för ett sådant avdrag. Observera att det är organisationen, och inte Vipps MobilePay, som är ansvarig för att rapportera din donation till myndigheterna. 

 

21.2 Butiksbetalningar till en handlare med kassaregister  
Utvalda handlare kan skicka en betalningsförfrågan från butikens kassaregister till din App där du kan acceptera betalningen. Du måste verifiera att beloppet som begärs av handlaren är korrekt innan du bekräftar betalningen. 

 

Handlare kan också begära betalningar från obemannade varuautomater. 

 

21.3 Onlinebetalningar och appbetalningar till en handlare 
När du köper varor eller tjänster från en handlares webbplats eller handlares mobilapp, kan du använda Appen för att godkänna en betalning med det Betalningsalternativ som du valt i Appen. 

 

Beloppet och mottagaren (handlaren) kommer att specificeras i Appen, och du måste bekräfta dem för att slutföra betalningen. När du använder Appen på detta sätt, kommer vi att förmedla beloppet och eventuellt meddelande du skriver till mottagaren tillsammans med ett transaktions-ID. 

 

Detta sätt att betala till handlare kan också användas för att betala belopp baserade på en faktura från en handlare. En fakturabetalning kommer att visas i din transaktionshistorik med denna specifika handlare. 

 

Vi erbjuder två olika sätt att betala när du använder Appen för onlinebetalningar:  

 

  • För handlare som använder Vipps MobilePays betaltjänster, kommer vi att behandla dina onlinebetalningar, dvs. vi är ansvariga för debitering av ditt betalkort, clearing och reglering. 
  • För handlare som använder en tredjepartsbetaltjänstleverantör (se avsnitt 23 nedan angående card pass through), kommer tredjepartsbetaltjänstleverantören att behandla din betalning. 

 

21.4 Enkel inloggning  
Inloggning är en tjänst där du kan välja att dela din information från Appen med en handlare (t.ex. namn, adress, födelsedatum, telefonnummer och personnummer där det är nödvändigt). Delning av information kräver ditt samtycke (se även avsnittet nedan angående detaljer om datadelning med handlare). 

När du har delat information med handlaren och är registrerad i handlarens tjänst, kan du logga in på handlarens tjänst utan ett nytt godkännande i Appen. 

Du kan också välja att bli ihågkommen i webbläsaren. Om du accepterar att bli ihågkommen i webbläsaren, kommer du därefter att kunna registrera dig och logga in med handlare som erbjuder vår inloggningsfunktionalitet, utan att behöva bekräfta inloggningen i Appen. Genom att acceptera funktionen "kom ihåg mig" accepterar du de cookies som gör detta möjligt. 

När du gör en uppdatering av din personliga information i Appen, kommer vi automatiskt att dela detta med de handlare som du har gett samtycke till att dela data med. 

Du kommer alltid att kunna se och acceptera den information som delas med handlaren innan du ger ditt samtycke. Du kan se vilka handlare du har delat information med och vilka webbläsare som kommer ihåg dig och återkalla samtycken i Appen. 

I inloggningsprocessen kan vi presentera sätt som handlaren vill kommunicera med dig och/eller begära ditt samtycke för marknadsföring och annan ytterligare kommunikation på uppdrag av den specifika handlaren. I dessa fall kommer Vipps MobilePay att agera som personuppgiftsbiträde för att hantera och behandla dina preferenser för kommunikation med handlaren. Du kan senare ändra dina preferenser genom handlarens domäner, t.ex. deras webbplats. 

För att förhindra att andra personer får tillgång till dina data, måste du se till att: 

 

  • Enheten som används för inloggning lagras säkert. 
  • Enheten som används för inloggning är tillräckligt säkrad med skärmlås eller liknande säkerhetsåtgärd. 
  • Enheten som används för inloggning inte delas med andra eller annars används av andra.
  • Du tar bort inloggningen om enheten som används för inloggning förloras eller stjäls genom att ringa oss. 
  • Du inte använder inloggning på delade enheter. 

 

Vi använder nödvändiga cookies för att tillhandahålla inloggning. Inloggning använder också en säkerhetslösning som hämtar information om din webbläsare för att bekräfta att cookies inte har kopierats eller ändrats. Informationen och cookies kommer inte att överföras till några tredje parter. 

Du anses ha accepterat användningen av cookies så länge denna funktionalitet är aktiverad i din webbläsare. Om du stänger av cookies, kommer inloggning inte längre att fungera. 

 

21.5 Göra återkommande betalningar till en handlare 
Du kan länka betalningar med det valda Betalningsalternativet i Appen med återkommande betalningsavtal som du har med en handlare.

 

Du accepterar härmed att handlaren kan debitera återkommande betalningar från det Betalningsalternativ som du väljer, utan att du behöver godkänna varje enskild betalning. Handlaren debiterar den återkommande betalningen i enlighet med avtalet mellan dig och handlaren. 

 

Du måste vara minst 18 år gammal för att använda återkommande betalningar. 

 

Vi är inte part i det betalningsavtal som du kopplat till Appen för betalning, eller avtalet mellan dig och handlaren om de varor/tjänster som du tar emot och betalar för med Appen. Vi har därför inget ansvar för något avtal mellan dig och handlaren som till exempel uteblivna eller misslyckade betalningar orsakade av vår oförmåga att debitera Betalningsalternativet som är registrerat i betalningsavtalet. 

 

Du måste kontakta handlaren för att avsluta ett avtal om återkommande betalningar. 

 

Observera: om ditt avtal med oss sägs upp, kommer du inte längre att ha tillgång till dina länkade betalningsavtal i Appen, och länkade betalningar kommer inte längre att göras från och med uppsägningsdatumet. Detsamma gäller om handlarens avtal med oss upphör att gälla. 

 

21.6 Delning av data från Appen med handlare  
Vi kan, när du använder våra tjänster, t.ex. vid registrering, inloggning eller betalningssituationer, möjliggöra att du delar informationen som registrerats i din användarprofil med utvalda handlare, för att handlaren ska registrera dig i deras tjänst; dvs. för att leverera en tjänst eller produkt till dig. I sådana situationer kommer handlaren att begära den information som de behöver, och du kan välja om du samtycker till denna delning. Vi kommer endast att dela den information som är registrerad i din användarprofil med handlare efter att du har gett ditt samtycke till delningen. Den begärda informationen kommer att anges i samtyckesdialogen. 

Handlare kommer att kunna begära till exempel följande personuppgifter: 

 

  • Fullständigt namn 
  • Adress
  • E-postadress 
  • Mobiltelefonnummer 
  • Födelsedatum
  • Kontonummer

 

Endast när det är nödvändigt eller baserat på lagkrav: 

 

  • Personnummer 

 

Handlaren blir självständig personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som delas med den. Detta innebär att handlaren bestämmer syftet med behandlingen och blir ansvarig för efterföljande behandling av dina personuppgifter. 

När du har gett ditt samtycke till att dela information med en handlare, kommer vi att tillhandahålla handlaren med uppdaterad information när du använder handlarens tjänst och när du har uppdaterat din information. Vi kommer också att lagra ditt samtycke för att möjliggöra att handlaren får samma information om dig om handlaren använder någon av våra andra tjänster, utan att du behöver ge samtycke för varje enskild tjänst. Detta görs eftersom handlaren redan har denna information. Om en handlare begär ytterligare information, kommer du att bli ombedd att lämna ett nytt samtycke. 

Du kan se vilka handlare du har delat information med, och du kan när som helst återkalla ditt samtycke i Appen. Om du återkallar ditt samtycke, kommer du att på nytt bli ombedd att ge ditt samtycke om du vill använda tjänsten hos handlaren vid ett senare tillfälle. Det är viktigt att notera att kundrelationen mellan dig och handlaren inte förändras när du återkallar ditt samtycke till att dela information i Appen. Detta innebär att ditt namn, adress, e-postadress eller telefonnummer som du har begärt och gett samtycke för, kan lagras av handlaren för egna ändamål som självständig personuppgiftsansvarig. 

22. Få ytterligare information från handlaren  
Du kan få kvittoinformation kopplad till köp i Appen om handlaren tillhandahåller informationen. Du måste aktivt slå på funktionen i Appen. Du får därmed en bättre översikt över dina köp, kan lagra kvitton för eventuella återbetalningar hos handlaren och för garantiservice. 

Funktionen är inte tillgänglig för card pass through/PSP onlinebetalningar. 

Utöver nödvändig transaktionsinformation som tillhandahålls av oss kan orderhanteringsinformation som tillhandahålls av handlaren inkludera information om köpta varor, individuella belopp, kvittonummer och, om relevant, fraktpris, dricks och rabatt. 

Vipps MobilePay definieras som personuppgiftsansvarig för kvittoinformationen som vi behandlar om dig och handlaren är ansvarig för data du delar med handlaren i samband med ditt köp. 

Därutöver, baserat på avtal mellan Vipps MobilePay och handlaren, kan vi dela en länk tillbaka till handlarens webbplats där handlaren kan visa innehåll som handlaren är ansvarig för. Detta kan ge dig tillgång till följande ytterligare informationskategorier: bokning, biljett, leveransinformation, orderbekräftelse, kvitto eller annan allmän information. 

 

23. Betala med kort via genomgång (PSP/Online)  

Du kan betala med ditt kort som betalningsinstrument online via Appen hos handlare som visar att de accepterar MobilePay och din valda korttyp. 

 

Observera: att betalningen utförs som en vanlig kortbetalning, på samma sätt som en betalning där du själv har angett kortuppgifterna. Vipps MobilePay är inte ansvarig för att utföra betalningstransaktionen, eftersom ditt betalkort är ditt betalningsinstrument för dessa transaktioner. 

När du betalar med ditt kort via Appen, gäller villkoren för ditt betalkort. Du måste kontakta din kortutgivare vid tvister angående sådana betalningar. Du är ansvarig för att följa de villkor som fastställts av din kortutgivare. 

Tjänsten konverterar ditt registrerade telefonnummer till de kortuppgifter som du har registrerat i Appen. Handlarens betaltjänstleverantör kan sedan genomföra kortbetalningen. När ett belopp debiteras betalningskortet, begär betaltjänstleverantören auktorisation från din kortutgivare. Din kortutgivare bestämmer om kortbetalningen kan genomföras. Kortutgivaren och/eller handlaren kan ta ut en avgift för användning av kortet. 

 

Vi kommer inte att skicka ditt telefonnummer till handlaren som du har genomfört en betalning hos med ditt kort via Appen. Om du däremot själv tillhandahåller information om ditt telefonnummer till handlaren, kan butiken skicka det till Appen och du kan se det som förinmatat i din App. 

 

Du kan inte återkalla en auktorisation som ges via Appen. 

 

För handlare som använder pass through PSP/Online-integration, kommer betalningen att initieras i din App. Handlarens PSP och kortinlösare kommer dock att vara ansvariga för att behandla betalningen och Vipps MobilePay är inte involverad i processen. 

 

När du väljer att initiera onlinebetalningar i Appen via en PSP, kommer vi att skicka en korttoken till handlarens PSP som kommer att behandla korttoken mot handlarens kortinlösare, så att betalningen kan behandlas. Vi vidarebefordrar ingen information direkt till handlaren. När du väljer att initiera onlinebetalningar i Appen via en PSP, kommer vi att skicka en korttoken till handlarens PSP som kommer att behandla den för att utföra betalningen. Vi vidarebefordrar ingen information direkt till handlaren. 

 

24. Easy Checkout 

Checkout är en betaltjänst som tillhandahålls av Vipps MobilePay till handlare, vilket gör det möjligt för innehavare av stödda betalningslösningar att göra betalningar till de berörda handlarna. För att undvika tvivel, behöver du inte vara användare av Appen för att göra betalningsorder i vår Checkout-tjänst. Alla betalningstransaktioner kommer att styras av de villkor som gäller för den betalningslösning du har valt för att utföra betalningen och regleras hos handlaren av Vipps MobilePay eller din bank. Du kan hitta relevant information om Vipps MobilePay och våra tillsynsmyndigheter i avsnitt 2 och 13 i villkoren. 

 

Checkout förenklar onlineköp genom att hjälpa dig att fylla i dina kontakt- och leveransuppgifter och välja önskad leveransmetod. Du kan välja att betala med de betalningsmetoder som finns tillgängliga i din App, betalningsinitieringstjänsten som tillhandahålls av Vipps MobilePay, betalkort som stöds och/eller ett urval av andra betalningsmetoder, beroende på handlaren och som finns tillgängliga i ditt geografiska område. 

 

Du kan också välja att bli ihågkommen i handlarens webbutiker genom att slå på "Kom ihåg mig i denna webbläsare". Om du gör detta, kommer vi att lagra den information du har angett (t.ex. namn, telefonnummer, e-postadress, adress och leveransadress) i din webbläsare med hjälp av cookies. 

 

För att knyta din information till en webbläsare, använder vi en cookie med ett unikt värde. Det numeriska värdet har genererats slumpmässigt, och andra kan inte härleda din identitet från det. Vi är den enda parten som har denna länk till din information, och denna information är skyddad av hög datasäkerhet och åtkomstkrav.