Säkerhet & Integritet

Varför visas mitt fullständiga namn?

Vi har sett ett ökande antal bedragare som gömmer sig bakom falska namn när de säljer fiktiva varor på nätet och lurar användare att skicka pengar till dem. Vi strävar efter att stoppa detta. Därför visas ditt fullständiga namn i appen.

 

Vad ska jag göra om jag blir av med min mobil?

Kontakta vår kundsupport på telefon +47 24 24 05 10 för att spärra din Vipps-profil och se till att den inte missbrukas. Du kan ringa 24/7 för att spärra din profil. Utanför kontorstider får du hjälp på engelska.

För att öppna din profil igen loggar du in på din nya telefon med ditt telefonnummer och BankID.

 

Hur spärrar jag mitt Vipps-konto?

Om du tappar bort din telefon eller misstänker att dina uppgifter har hamnat i fel händer kan du förhindra missbruk av appen genom att ringa vår kundsupport. Du kommer fortfarande att kunna få hjälp med att spärra din Vipps-profil utanför våra ordinarie öppettider - men observera att detta sker på engelska.

 

Jag har fått ett nytt telefonnummer. Vad ska jag göra?

Om du har fått ett nytt telefonnummer eller har bytt telefonnummer måste du radera din gamla profil i Vipps och skapa en ny med det nya telefonnumret. Det finns två sätt att ta bort din gamla profil:

  1. Om du fortfarande har tillgång till den enhet som du ursprungligen hade din Vipps-app på och kan logga in, gå till ”Profil” > Personlig information > "Radera din profil”.
  2. Om du inte längre har tillgång till din gamla enhet (t.ex. om den är borttappad, stulen eller trasig) måste du ringa vår kundsupport och be att få radera din nuvarande profil. Sedan skapar du en ny profil genom att trycka på “Skapa ett konto” och följa stegen i appen.

Hur blockerar jag andra användare i Vipps?

Du kan enkelt blockera någon som du redan har skickat pengar eller förfrågningar till, eller som har skickat pengar eller förfrågan till dig. Du hittar funktionen uppe i högra hörnet på din skärm när du har chatten med personen i fråga öppen.

Du kan också gå till ”Profil” > ”Personlig information” > ”Blockerade användare” och skriva in numret på den person du vill blockera och trycka på ”Blockera”. Här kommer du också att kunna se en översikt över alla användare som du har blockerat.

 

När du blockerar en annan användare innebär det att de inte kan skicka pengar eller meddelanden till dig och att du inte kan skicka meddelanden till dem. De personer som du blockerar kan dock fortfarande söka upp ditt telefonnummer, på samma sätt som du kan söka upp deras telefonnummer.