Användning & Registrering

Hur kommer jag igång med Vipps?

Följ dessa steg för att komma igång:

  • Ladda ner appen från App Store (iPhone) eller Google Play (Android)
  • Öppna Vipps
  • Välj “Registrera dig”
  • Följ stegen i appen

Kom ihåg, ditt personliga Vipps-konto är bara till för dig. Därför är det inte möjligt för flera personer att använda samma konto. Du kan heller inte använda ditt personliga Vipps-konto i affärssyfte.

 

Vad behöver jag för att kunna börja använda Vipps i Sverige?

För att använda Vipps behöver du:

  • Ha en mejladress
  • Ha ett svenskt telefonnummer
  • Ha ett BankID
  • Ha ett svenskt personnummer
  • Ha ett svenskt betal- eller kreditkort
  • Vara minst 15 år gammal

Vad behöver jag göra innan jag kan börja skicka & ta emot pengar mellan (Sverige?), Danmark, Norge och Finland?

Så här gör du:

  • Öppna appen och gå till “Profil”
  • Välj “Kort”
  • Välj ett av korten
  • Tryck på “Mottagarkort”
  • Välj det kort du vill ta emot pengar på
  • Tryck på “Klar”

Och voilà - nu är du redo att att ta emot pengar från dina nordiska grannar.

 

Hur skickar jag pengar mellan Sverige, Danmark, Norge och Finland?

Du kan skicka pengar till dina vänner och familj i Norge, Danmark och Finland - och de kan skicka pengar till dig. Först behöver du välja ett mottagarkort. Det gör du genom att gå till Inställningar > Kort > Välj ett kort som mottagarkort. När det är gjort är du redo att ta emot pengar från utlandet med Vipps. Efter det väljer du telefonnummer, summa och klickar för att slutföra transaktionen.

 

Varför måste jag lägga till ett mottagarkort?

För att kunna ta emot pengar från någon i Norge, Danmark eller Finland behöver du välja ett ‘mottagarkort’ i din app. Samma sak gäller för mottagaren, så om du vill skicka pengar till någon i Norge, Danmark eller Finland måste de välja ett ‘mottagarkort’ i sin app.

Så här ändrar du ditt mottagarkort:

  • Välj Profil
  • Välj Kort
  • Välj det kort som du vill använda som mottagarkort
  • Välj Mottagarkort
  • Bekräfta mottagarkortet.

 

Hur vet jag om mina norska, danska eller finska kompis har lagt till ett mottagarkonto och är redo att ta emot min Vipps?

Om du försöker betala någon som inte lagt till ett mottagarkort får du ett felmeddelande som anger att mottagaren behöver lägga till ett kort innan betalningen kan slutföras.

 

Varför skickades eller mottogs inte min överföring direkt?

Betalningar skickas alltid omedelbart, och pengarna dras direkt från kontot. Det är dock inte alla banker som levererar - eller krediterar - pengarna direkt när de överför dem till ett kort. Vissa banker levererar pengarna inom några minuter, medan andra kanske levererar dem nästa arbetsdag. Men du kan vara trygg med att pengarna kommer fram om transaktionen bekräftas i Vipps-appen.

 

Vad händer om jag som svensk försöker skicka pengar till ett svenskt nummer som inte har Vipps?

Du får ett felmeddelande. För att skicka pengar till andra användare måste personen vara en registrerad användare och ha Vipps-appen. Norrmän och svenskar har Vipps-appen, medan finländare och danskar har MobilePay.

 

Vart kommer pengarna?

Du får pengarna på det kort som du har valt som mottagarkort och på det bankkonto som är kopplat till det kortet.

Varför fungerar inte mitt betalkort med Vipps?

Det kan finnas flera anledningar till att ditt betalkort inte fungerar med Vipps.

Här är några av anledningarna till att ditt betalkort kanske inte fungerar:

  • Din bank kanske inte stöder betalning till utlandet, så kontakta din bank för att anmäla problemet. Listan över banker som stöder ser du här.
  • Vissa MasterCard-kort kan ha en begränsning som blockerar betalningar i en eller flera regioner i världen. Kontakta din bank för att lösa problemet.
  • Kortet kan vara spärrat för betalningar på nätet (e-handel). Kort från vissa banker har en standardinställning på att inte kunna användas online. Kontakta din bank för att lösa problemet.
  • Du måste ha använt kortet minst en gång för att kunna registrera det i Vipps-appen.

Klicka här för att se vilka banker som stöder betalningar inom Norden med Vipps.

 

Jag har lagt till ett kort men kan inte se det när jag vill välja det som mottagarkort. Varför?

Om ditt kort inte finns där måste du välja ett annat eller lägga till ett nytt, eftersom kortet av någon anledning inte kan användas för att ta emot pengar.

 

Kan jag välja mellan alla mina kort när jag skickar pengar till en vän i Norge, till exempel?

Nästan alla betalkort kan användas för att skicka pengar. Vissa kort från enskilda utfärdare kommer dock inte att vara tillgängliga av tekniska skäl. Dessa kort kommer att vara tydligt markerade som otillgängliga för denna typ av överföring i appen.

 

Varför har jag inte fått de pengar som skickats till mig?

Om du inte har fått pengarna som skickats till dig, men du kan se transaktionen i dina aktiviteter i Vipps, kan du behöva:

  • Säkerställa att det kort som du har markerat som mottagarkort är giltigt och öppet för betalningar. Om så är fallet kan det vara så att överföringen är försenad och kommer att vara framme hos dig senast följande bankdag. Det kan också bero på att banken har markerat betalningen för granskning. Om du inte har fått pengarna följande bankdag är det bra att kontakta din bank.

Hur snabbt skickas pengarna med Vipps?

Betalningar som görs innan 12 på vardagar kommer att tas emot samma dag. Betalningar som görs på kvällar, helger eller helgdagar tas emot nästkommande vardag. Om betalningen av någon anledning inte kan överföras direkt behöver du inte oroa dig! Din överföring har skickats och pengarna kommer som vanligt fram till mottagaren - senast nästa bankdag.

 

Hur får jag reda på telefonnumret till den person som skickat pengar till mig?

Om du vill se telefonnumret till personen som skickade pengar till dig, behöver du gå in i chatten mellan dig och personen.

Så här gör du:

  • Tryck på ‘Historik’
  • Längst upp ser du namnet på personen och du kan trycka på namnet för att se numret.

Notera att du tyvärr inte kan kopiera numret automatiskt, men genom att trycka på de tre prickarna kan du lägga till personen i dina kontakter.

 

Vad är åldersgränsen för att använda Vipps?

För att använda Vipps i Sverige måste du vara minst 15 år gammal. Du måste också ha ett betalkort och ett BankID för att kunna skicka pengar.

 

Varför kan inte användare mellan 13 och 15 år skicka pengar mellan Sverige, Norge, Danmark och Finland?

Alla kort som används av 13-15-åringar har inte teknisk möjlighet att skicka och ta emot pengar i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Detta kan därför resultera i en ”oförutsägbar” användarupplevelse för användare av dessa kort. Tyvärr är detta något som ligger utanför vår kontroll och av den anledningen har vi valt att inte erbjuda tjänsten till denna åldersgrupp.

 

Kan jag även betala i fysiska butiker i Norge, Danmark och Finland med min Vipps-app?

Du kan använda din Vipps-app över hela Norge i de butiker och webbshoppar som erbjuder Vipps som betalningsmetod. Snart kommer vi också att erbjuda betalning i butiker i Danmark och Finland. Men till en början erbjuder vi betalningar till vänner och familj inom Norden.

 

Hur förnyar eller ändrar jag min kod?

Så här får du en ny kod:

  • Öppna Vipps
  • Tryck “Glömt din kod?”
  • Ange ditt personnummer
  • Ange ditt telefonnummer
  • Du får ett sms med en engångskod
  • Ange engångskoden i appen
  • Verifiera dig med BankID
  • Skapa en ny kod
  • Bekräfta din nya kod
  • Och voilà - du är klar!

Så här ändrar du din kod:

Du kan ändra koden när du är inloggad i Vipps-appen.

  • Öppna Vipps
  • Tryck “Profil” nere i högra hörnet
  • Välj “Kod & Face ID”
  • Tryck “Välj personlig kod”
  • Ange din gamla kod
  • Ange din nya kod och bekräfta koden
  • Tryck OK

Vill du avsluta ditt Vipps-konto?

Om du väljer att avsluta ditt konto kommer du inte längre att kunna använda appen. Du måste i så fall registrera dig som användare på nytt om du vill börja använda den igen. Du kan avsluta ditt konto under Profil > Personlig information > Radera din profil eller genom att kontakta oss.

Vilka tekniska krav finns det för att kunna använda Vipps?

Om du har en iOS- eller Android-telefon kan du använda Vipps. Vi optimerar ständigt vår app efter de senaste operativsystemsversionerna för mobiltelefoner och surfplattor. Detta säkerställer den bästa användarupplevelsen och den högsta säkerhetsnivån. Vi strävar också efter att stöda äldre OS-versioner, men bara så länge det är tekniskt och säkerhetsmässigt rimligt.

Vipps-appen fungerar med följande operativsystem:

  • iOS (iPhone)15.0 or later
  • Android 9.0 or later

Hittar du inte Vipps i App Store eller Play Store?

Vipps är en svensk app och kan endast användas på svenska mobiltelefoner. Din telefons landval och språk avgör vilket innehåll du ser i App Store och Play Store. Se därför till att din telefon är inställd på svenska och på Sverige som land.

Om du fortfarande inte hittar Vipps kan det bero på att din telefon har ett operativsystem som vi inte stöder (t.ex. Windows).

Observera att Vipps inte fungerar på telefoner som är jailbreakade/rootade eller om ”osäkra” appar är installerade på telefonen. Om du har en jailbreakad/rootad telefon och inte har gjort det själv rekommenderar vi att du kontaktar de personer som du köpte telefonen av eller som hjälpte dig att installera den. I vissa fall kan lösningen vara att återställa telefonen helt och hållet. Om du har installerat en ”osäker” app måste du avinstallera den innan du kan använda Vipps.

 

Kommer Vipps att fungera på Huaweis telefoner?

Nej, Vipps använder Google Play-tjänster. Därför kommer Vipps inte att fungera på telefoner som inte har Google Play Store/Google Play Services. Om din Android-telefon har Google Play Store kan du använda Vipps.